Geld verdienen met een podcast, hoe doe ik dat?

Gemiddelde leestijd: 9 minuten

De podcast doorgaat een grote opmars in populariteit. Dit handige medium wordt gebruikt door steeds meer influencers die weg stappen van traditionele online formats zoals infomercials en advertorials. In dit artikel leggen we je uit hoe deze influencers hun geld verdienen met een podcast. We gaan dieper in op wat een podcast is, wat je nodig hebt om zelf geld te gaan verdienen met podcasting en op welke manieren dit allemaal kan.

Laten we snel beginnen!

Inhoudsopgave

Wat is een podcast?

Podcasts zijn audio-opnames die via het internet zijn uitgezonden en die live geluisterd of later gedownload kunnen worden als audiobestand. Het gaat bij podcasts om wat er gezegd wordt en er kunnen één of meerdere sprekers aan het woord komen. Podcasts zijn er dan ook in tal van formaten, van voornamelijk monologen tot interviews en gesprekken tussen deelnemers.

Ondanks dat het bij podcasts vooral om de audio gaat, worden veel podcasts ook met videobeelden gemaakt en aangeboden. Desalniettemin kun je ook een podcast met videobeeld afluisteren zonder dat je de nodige informatie misloopt. Dit maakt een podcast licht in dataverbruik en zeer geschikt voor mobiele apparaten.

De razende populariteit van podcasts

Sinds 2004 zijn er al podcasts, maar vooral de laatste jaren zijn ze enorm in populariteit toegenomen. Waar toen minder dan 25% van de mensen wist wat een podcast was, is dit ondertussen toegenomen tot meer dan de helft. Interessant is dat ook de helft van de bevolking wel eens naar een podcast heeft geluisterd. Dat betekent dat bijna iedereen die weet wat een podcast is er wel eens naar een luistert.

Maar de grootste groei is recent. Tussen 2019 en 2020 is het aantal podcast luisteraars bijna verdubbelt. Vooral Millennials luisteren veel naar dit medium maar ook Generation Z loopt warm voor de podcast. Hier zijn nog een paar redenen waarom podcasting nu de nieuwe markt geworden is:

  • 1 op de 6 Nederlanders luistert wekelijks naar een podcast.
  • Zowel mannen en vrouwen luisteren in gelijke mate naar dit medium.
  • Podcasts zijn erg generationeel. Generation Z luistert het liefst naar entertainment en haast niet naar actualiteiten. Millennials luisteren het liefst naar zowel entertainment en actualiteiten.
  • Millennials zijn het meest bereid om naar een podcast te luisteren.

Je eigen podcast beginnen. Wat heb je nodig en wat moet je doen?

Je hebt niet veel nodig voor een podcast. Met een computer, een microfoon en een programma om je opnames te bewerken kun je al beginnen. Natuurlijk, hoe beter de kwaliteit van je apparatuur hoe hoger de kwaliteit van de audio. Maar je hoeft niet eerst een grote investering te doen om al geld te kunnen verdienen met een podcast.

Je kunt zelfs volstaan met alleen je mobiel om je podcast mee op te nemen. Het advies is dan ook om gaandeweg steeds betere spullen en software te kopen in plaats van alles in één keer in het begin. In het kort heb je voor je podcast het volgende nodig:

  • Een computer
  • Een microfoon (van je mobiel of headset, deze upgrade je later eventueel naar een standalone model)
  • Audiobewerking software (ik beveel Audacity aan)

Daarna moet je gaan nadenken over het thema van je podcasts en in welk formaat je je podcasts wilt gaan maken. Dit zijn belangrijke vragen waarmee je je op je doelgroep gaat richten. De grootste fout die beginnende podcasters maken is dat ze geen specifieke doelgroep voor ogen hebben. Het volgende stappenplan helpt je de goede kant op.

Stappenplan voor het maken van een podcast

  1. Waarom maak je een podcast? Dit kan niet alleen zijn ‘om geld te verdienen met podcasting’. Er moet een groter doel zijn die je podcasts inspireren en nieuwe content ideeën geeft. Ben je freelance, werk je voor een bedrijf of werk je voor je eigen bedrijf? Waar specialiseer je je in en waar weet je veel van af?
  2. Voor wie maak je een podcast? Waar zijn deze mensen in geïnteresseerd? Hoe oud zijn ze? Wat verwachten ze van een podcast (geef ze een reden om te luisteren) en natuurlijk, hebben ze een besteedbaar inkomen?
  3. Bedenk een pakkende naam. Dit kan je eigen naam zijn, maar ook een beschrijvende en uniek klinkende naam. Bedenk ook een SEO beschrijving voor je podcast die je later op je kanaal zet.
  4. Welk formaat krijgt je podcast? Hoe lang gaat een aflevering ongeveer duren, ga je hem alleen opnemen of met iemand anders? Doe je interviews of ronde tafel gesprekken? Begin altijd met dezelfde begroeting en eindig ook met hetzelfde afscheid.
  5. Upload regelmatig zodat je publiek weet wanneer ze iets nieuws kunnen verwachten. Het is beter om een keer in de maand een goede podcast te geven dan elke dag een middelmatige. Als je ze te vaak in de steek laat zal hun herinnering aan jouw podcast vervagen.

Waar host je je podcasts?

Er zijn een aantal social media kanalen waar je je podcasts op kunt plaatsen. De populairste hiervan zijn Spotify, Youtube en iTunes. Ook Twitter, Instagram en Facebook worden gebruikt, maar dan meer om naamsbekendheid te geven aan je podcast kanaal. Daarnaast is Soundcloud ook een goede optie.

YouTube staat natuurlijk bekend om zijn video’s en veel podcasts op YouTube zijn dan ook met videobeelden van de podcaster(s) zelf. Dit is niet altijd het geval en podcasts met alleen presentatiebladen waarop de onderwerpen van die podcasts beschreven staan komen ook voor.

Spotify is alleen audio en is in Nederland het meest populaire medium voor podcasts.

Hoe ga je geld verdienen met een podcast?

Je hebt een goed idee voor een podcast en je hebt een kanaal gemaakt op Spotify of YouTube. Tijd om een podcast te uploaden en geld te gaan verdienen. Maar hoe doe je dat? We bespreken hieronder de meest voorkomende manieren om geld te verdienen met een podcast.

Directe verkopen

De eerste manier is in uitvoering de simpelste. Je praat over je eigen producten of biedt deze aan op je kanaal. Dit kan zijn omdat je zelf een bedrijf hebt waar je deze producten verkoopt of produceert.

Je grootste uitdaging is dan om je podcasts over je vakgebied te laten gaan in plaats van alleen over individuele producten die jij te koop hebt. Podcasts die alleen ingaan op specifieke producten horen zich aan als infomercials en zijn niet echt interessant.

Merchandise

Als je geen eigen producten hebt, kun je merchandise gaan verkopen aan je fans. Dit zijn producten met bijvoorbeeld jouw logo er op. Denk hierbij aan print-on-demand T-shirts en mokken.

Dit is vooral een goed idee voor podcasters die met hun onderwerp niet op een andere manier iets kunnen verkopen.  

Affiliate Marketing

Met affiliate marketing prijs je de producten van een ander bedrijf aan via jouw podcasts. Op deze manier neem jij de promotie van deze producten over tegen een commissie. Elke keer als een luisteraar jouw link gebruikt om dat product te kopen krijg jij een deel van de inkomsten mee. Lees hier meer over het affiliate verdienmodel.

Sponsoring (Advertenties)

Met sponsoring baker je een gedeelte van de podcast aflevering af waar je een product, service of bedrijf aanprijst. Het is meteen duidelijk dat dit reclame is voor een ander bedrijf. Ook kan een bedrijf banners plaatsen op jouw kanaal tegen een vergoeding.

Sponsoring is één van de meest lucratieve inkomstenbronnen voor podcasters. 

Donaties en crowdfunding

Je vraagt aan je luisteraars om een vrijwillige donatie. Als je luisteraars zich betrokken voelen bij jouw onderwerp kun je hiermee best wat geld verdienen.

Via een platform als Patreon kun je je donateurs belonen door ze bijvoorbeeld vroegtijdige toegang te geven tot nieuwe podcasts, of zelfs premium content. 

Geld verdienen met podcasting, iets voor jou?

Hopelijk weet je nu wat meer over podcasting en waarom het zo populair is geworden. Je kunt zeker geld verdienen met een podcast, als je maar inzet toont en volhard in je werk.

Wie weet tref ik jouw podcast binnenkort op iTunes of Spotify.

Veel succes!

Lees ook: Geld verdienen: De 100 beste manieren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *